Beste, ik zing al heel lang. Maar heb nu 10 feb een uitvoering waarin ik ook een solo lied zing. IK wil dit heel graag. Maar nu…sinds een week of 1-2 ben ik neus en keel verkouden, verloor mijn stem, en heb keelpijn ( hoesten, slijm ect) ik heb mezelf vanaf woe middag 12.00 stemrust geveven, dus niet meer praten. Helaas ontkom ik er niet aan met kinderen, maar praat dus alleen indien nodig. Ook zit ik aan de gember thee met honing en limoen ( vers) en bubbel met regelmaat en probeer rust te nemen zover mogelijk.

Maar is het verstandig nu stem oefeningen te doen? Zodra ik tegen mijn kinderen praat voel ik weer keelpijn, dus 2,5 dag stemrust is nog niet genoeg. Ik hoorde dat je ..mommmm…mommmm kon doen elk uur, maar is dat ook goed als je keelpijn kkrijgt van zingen?

HA afvies gevraagd die zegt stem rust, maar ja die heeft er geen baat bij of ik wel of niet moet zingen, dus puur herstel. Keelpijn is in zijn ogen pijn, maar voor mij is belangrijk dat ik volgende week weer kan zingen, en weer volluit bereik heb, zing een best pittig en hoog lied. …….

heeft iemand tips?

ps: ik vraag zangdocent ook maar die zeggen alleen, pas op en die durven denk ik niet veel los te laten. Heb zangles weer staan voor zondag ( leer musical zingen met de juiste ademtechniek) maar durf niet ivm mijn keel en overbelasting. dus ga het uitstellen waarschijnlijk.

Wat kan ik beste doen nu? BVD