Wanneer kun je zingen

  • woman20

    Ik heb even een stom vraagje

    Wanneer kun je merken of je kunt zingen?

    Ben ik erg benieuwd naar!

    Groetjes Woman

  • Ellen

    Tja, dat is een vraag waar niet iedereen waarschijnlijk hetzelfde op zal antwoorden, denk ik.

    Voor mij is de basis

    .1 wijs kunnen houden

    .2 een (minimaal) goede zangstem hebben

    Heb je goede oren en je houdt van zingen, dan heb je punt 1 waarschijnlijk al binnen.

    Punt 2 kan je het beste vragen aan iemand die daar verstand van heeft. Vraag het gewoon aan een zangleraar m/v. En ook belangrijk: wat wil je? Wil je in een koor zingen? En op welk niveau? Voor een plaatselijk 1-stemmige kerkkoor gelden andere criteria dan voor het Brabantkoor of een Toonkunstkoor. Of juist liever solo?

    En welke stijl lijkt jou leuk? Leent jouw stem zich daarvoor of juist voor een totaal ander genre? Misschien leuk om dan es te experimenteren? Les nemen? Want dan kan je ook je bereik trainen, en leren hoe je zingend een tekst (lees: boodschap) overbrengt.

    Ik vind het helemaal geen stomme vraag :), want sommige mensen vragen het zich namelijk niet af en doen dan met Idols mee, omdat hun moeder zei, “dat ze zo leuk staat te zingen”. En vervolgens bakken ze er niets van. Sommigen zongen ronduit VALS :(. Dan zet je jezelf totaal voor aap.

    Dus: niet bang zijn Woman, vraag het een deskundige. En veel mensen zingen, en op verschillende niveaus. En iedereen krijgt wel punten van kritiek. En als het goed is, wordt jou ook verteld hoe jij dingen kan aanpakken. Daar kan je op zangles leuk aan werken (ik vind het zelf errug leuk :) )

    groetjes, Ellen

  • Saskia

    Je moet het zingen in ieder geval leuk vinden! En inderdaad, de raad van ellen is prima; vraag het een deskundige. Neem zangles, als het zo is dat de docent niets met je stem kan, hoor je dat, en als het door lessen alleen maar beter gaat klinken, dan kan dat toch prima? Ik heb thuis ook discussies gehad over Idols. Niet dat ik mee wilde doen, mijn ambitie ligt meer bij dirigeren en leuk zingen in een bandje. Maar ik vroeg of deze mensen niet tegen zichzelf beschermd moeten worden. En of mijn moeder gezegd zou hebben dat het niet klonk en ik mee wilde doen aan Idols.

    Ik heb bijna met plaatvervangende schaamte op de bank gezeten…..

    Dus; neem eens een (proef) zangles, en je hoort of er ‘nog iets met je stem te beginnen valt’ of niet!

    Succes en vooral veel plezier!

    Saskia